Koleją po Metropolii - Nowiny Zabrzańskie

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuj pliki Cookies
Więcej informacji

Koleją po Metropolii

Metropolia chce postawić na kolej. Jej rozbudowa może pochłonąć nawet kilkanaście miliardów złotych. Potencjalnie skorzystać mogłoby również Zabrze, które w planie ma szansę na nowe przystanki i modernizację stacji w Makoszowach. Niestety, na razie GZM nie ma tych pieniędzy i nie zanosi się, by w najbliższym czasie mogła je pozyskać.

Co najmniej 9 mld zł będzie kosztowała budowa kolei metropolitalnej w wersji przedstawionej niedawno przez zarząd Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Najbardziej śmiały plan jej rozwoju może kosztować niemal dwa razy tyle. Takie sumy wynikają z opracowania koncepcji kolei metropolitalnej, które zarząd GZM zlecił specjalistom z Politechniki Śląskiej. Naukowcy przedstawili trzy warianty, różniące się zasięgiem i kosztami. – Budowa kolei metropolitalnej nie jest kwestią tylko lepszej komunikacji. To kwestia cywilizacyjna. Musimy w to zainwestować, inaczej inne regiony i duże miasta nas wyprzedzą. Stąd starania o budowę kolei metropolitalnej – mówił podczas prezentacji dokumentu Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM.

Pierwszy wariant zakłada dwie podstawowe osie kolei metropolitalnej – zachód–wschód: Gliwice–Katowice–Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, oraz południe–północ: Tychy–Tarnowskie Góry. Ze względu na liczbę pasażerów, priorytetem ma być obsługa trasy Dąbrowa Górnicza Ząbkowice–Katowice–Gliwice. Ten wariant w zasadzie już funkcjonuje, konieczne będą jedynie zakupy nowych pociągów i modyfikacja rozkładu jazdy, tak by w godzinach szczytu pociągi jeździły co kwadrans.

Wariant drugi to rozszerzenie poprzedniego wariantu. Zakłada stworzenie dwóch korytarzy komunikacyjnych. Zachód–wschód to linia Gliwice–Katowice o długości 27 km oraz linia Katowice–Dąbrowa Górnicza Ząbkowice o długości 25 km. Korytarz południe–północ to linia Nowy Bieruń–Tychy Lodowisko o długości niemal 15 km, linia Tychy Lodowisko–Katowice o długości 21 km oraz linia Katowice–Tarnowskie Góry o długości 34 km. W sumie cała kolej metropolitalna ma w tej wersji długość 123 km. Najwięcej nowych przystanków powstałoby w Katowicach (dziewięć) oraz Sosnowcu (trzy). Ale w planie jest też nowy postój w Zabrzu, na ul. Armii Krajowej oraz w pobliskich Gliwicach, na ul. Bema i ul. Zabrska. Rozważana jest też rewitalizacja stacji kolejowych Tychy Urbanowice, Bieruń Mleczarnia, Bieruń Stary, Gliwice Sośnica, Zabrze Makoszowy i Ruda Bielszowice.

W tym wariancie pociągi miałyby jeździć także z Gliwic do Knurowa, z Gliwic przez Zabrze i Rudę Śląską do Mikołowa oraz z Mikołowa do przystanku Tychy Lodowisko. Ważne byłoby też połączenie z lotniskiem w Pyrzowicach, z Katowic i z Sosnowca. Szybki pociąg do Pyrzowic jechałby też m.in. przez Siemianowice Śląskie oraz Czeladź.

Wariant trzeci dokłada m.in. pomysł uruchomienia lekkiej kolei miejskiej na trasach Gliwice–Knurów Szczygłowice–Gliwice, Knurów–Orzesze–Knurów, Gliwice–Tychy Lodowisko–Gliwice. Pociągi pasażerskie mają też jeździć po nieużywanych dziś szlakach. Całkowita długość kolei metropolitalnej w tym wariancie to 426 km.

Naukowcy z Politechniki Śląskiej obliczyli, że realizacja najskromniejszego wariantu ma kosztować 8,6 mld zł, wariantu W2 15,6 mld zł, a wariantu W3 aż 16,2 mld zł. „Wariant W1 jest optymalny pod względem kosztów, natomiast wariant W3 jest wariantem optymalnym pod względem zakresu i jakości obsługi transportowej obszaru GZM, w tym obsługi portu lotniczego nowoczesnym systemem kolei jednoszynowej” – napisano w podsumowaniu.

Tylko przyklasnąć tym pomysłom. Jednak kwoty, o których mowa w wypadku tej inwestycji budzą niepokój. Czy jest realna szansa pozyskania na to środków? Czy też, jak w wypadku końcówki budowy DTŚ (a budowa zajęła prawie 40 lat), na samym końcu Metropolia będzie chciała sięgnąć do kieszeni tworzących ją miast?


Wstecz

Wasze komentarze (0)

Dodaj komentarz



Current month ye@r day *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud