Blisko 70% Polaków uczestniczy w przynajmniej jednym programie lojalnościowych, nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale gro z nas po prostu z nich korzysta na co dzień. Z dużym prawdopodobieństwem masz zainstalowaną jakąś aplikację na telefonie lub konto klienta w sklepie internetowym, w którym często robisz zakupy i zbierasz punkty, które później możesz zamienić na zniżki lub nagrody. A może jesteś posiadaczem specjalnej karty, która pozwala zaoszczędzić za każdym razem, kiedy tankujesz paliwo na stacji?
Możliwości jest wiele, ale wszystkie sprowadzają się do jednego: lojalizacja klientów. Jak założyć skuteczny program lojalnościowy, który zwiększy zaangażowanie klientów?
Czym jest program lojalnościowy?
Nie ma chyba marki, której nie zależałoby na klientach regularnie dokonujących zakupów. Aby ich do tego zachęcić, obiera się specjalną ścieżkę i tworzy adekwatne do niej strategie marketingowe. Jedną z nich są programy lojalnościowe. Ich głównym założeniem jest nagradzanie konsumentów, zwiększanie świadomości marki i pozyskanie przychodu. Marka, która dzieli się korzyściami ze swoimi klientami, wzbudza zaufanie i jest lepiej odbierana, a to przyczynia się do częstszych zakupów.
Zatem, czym są programy lojalnościowe? Krótko mówiąc, działaniami, dzięki którym konsumenci czują się bardziej związani z marką i wykazują większe zainteresowanie jej produktami czy usługami, robiąc regularnie zakupy.
Typy programów lojalnościowych
Zasadniczo programy lojalnościowe mogą przybrać najróżniejszą formę i tylko od pomysłowości organizatora zależy jaką. Niemniej jednak można zauważyć, że zazwyczaj stosuje się jeden z następujących typów:
- punktowy program lojalnościowy,
- program oparty na subskrypcji,
- cashback,
- program partnerski.
Korzyści z programów lojalnościowych
Jest ich całkiem sporo i tutaj warto zwrócić uwagę na:
- Budowanie lojalności konsumentów – regularnie powracający zakupowicze, bardziej angażujący się w działania firmy,
- Częstsze podejmowanie decyzji zakupowych – to nie przypadek, że lubimy robić zakupy częściej, gdy jesteśmy za to nagradzani,
- Zbieranie cennych danych – nie tylko tych dotyczących zakupionych rzeczy, ale przede wszystkim tych, dotyczących klientów i ich nawyków zakupowych,
- Lepsza relacja z klientem – oferty skrojone na miarę odbiorców pozwalają skorygować dotychczasowe relacje z konsumentami,
- Dobra pozycja na rynku – warunki rynkowe, jakie są? – każdy widzi. Konkurencja nie śpi i rośnie w siłę. Aby stanąć z nią w szranki, trzeba oferować więcej niż inni.
O czym warto pamiętać, tworząc system lojalnościowy?
Każdy program lojalnościowy wiąże się z koniecznością zrealizowania konkretnego celu. Dlatego już na wstępie warto pamiętać, co nam przyświecało, że zdołaliśmy wdrożyć program lojalnościowy. Kolejnym krokiem powinno być rozważenie, jaki budżet możemy przeznaczyć na działania promocyjne. Oczywiście bardzo ważny jest też wybór nagród czy innych benefitów dla zwycięzców.
Programu lojalnościowego nie trzeba wdrażać samemu. Można wybrać system do zarządzania nim lub skorzystać z pomocy profesjonalistów. Agencja Smolar czeka na Ciebie!
Dodane przez Mikołaj Czarnecki
Doświadczony dziennikarz portalu Nowiny Zabrzańskie. Specjalizuje się w tematyce lokalnej Zabrza i regionu Górnego Śląska. Pasjonat spraw społecznych, kulturalnych i historycznych miasta.